Hur jag bygger upp min lunch/ middags tallrik

Som jag skrev igår så får jag många mail & kommentarer om recept på hälsosamma lunch/ middags tips så att man kan leva & följa en hälsosam & god livsstil. Det är faktiskt inte så svårt. 

 

Frukosten & mellanmålen har vi ju redan gått igenom, en bra och näringsrik frukost är den bästa starten på dagen och jag rekomenderar för att få i er näring & protein att blanda i Herbalifes Formula 1 för att BERIKA din kost. 

 

Konsten är att äta :

Frukost, mellanmål, Lunch, mellanmål, Middag & kvällsmål ( proteinrik)  om du tränar däremellan tar du en före & efter shake. 

 

När jag inte hinner äta en lagad lunch som är mycket näringsrik så tar jag naturligtvis en Herbalife Smoothie eller shake men annars består mina luncher & middagar av en bas som kallas för proteiner...

Mina proteiner på tallriken kommer enklast från Lax och kyckling,

 

100g Lax innehåller 18g Proteiner & ca 180kcal

100g Kyckling innehåller 27g proteiner & 140kcal 

(källan är livsmedelsverket) 

 

Jag ser alltid till att få i mig minst 30gram protein i varje huvudmåltid då är det lätt att se till att jag får i mig mitt dagliga intag av minst 130g ( ca 180g när jag vill bränna fett) 

 

( jag rekommenderar att du som styrketränar bör äta minst två gram protein per kilogram kroppsvikt varje dag. Detta förutsatt att du äter bra i övrigt och når upp till ditt energibehov. Om du vill bränna fett utan att tappa muskelmassa rekommenderar jag uppemot 3 g protein/kg kroppsvikt)

 

Kroppen behöver aminosyror ( som finns i protein)  för att överleva, och de aminosyror som inte kommer via kosten skapas istället genom att bryta ned muskler. Och det vill man ju inte ska hända för då går man ner i muskler ( bantning) och man förbränner inte fett, vilket man vill göra.

 

Nu när vi har basen av protein, så ska vi också få i oss näringen vilket är liiiite svårare. För dom flesta av oss tänker rätt och väljer en sallad till, men tänk på att idag innehåller tex en tomat inte lika mycket näring som den gjorde för 5-10 år sedan, då skördade man fälten en gång per år så skörden fick den näringen den behövde ur marken & via solen osv...idag skördas varje fält minst 4 ggr per år, först så töms jorden på näringen och grönsakerna skördas halvmogna för att i lastbilar under lampor "mogna" ( vi ska inte ens tala om alla kemikalier dom besprutas med) och detta äter vi i godtro att vi ska få i oss näringen. Sorry det händer inte! 

 

Jag fyller min tallrik med FÄRG GLADA grönsaker, istället för isbergsallad väljer jag ruccola & spenat, röd, gröm, gul paprika, lök & gärna annat grönt.

 

Men även livsmedelsverket rekomenderar att vi tar tillskott av extra vitaminer för att få i oss allt. SÅ jag tar en Herbalife Multivitamin tablett till varje huvudmåltid för att vara säker på att allt kommer med. 

Sen ska varje måltid även innehålla rätt typ av fett, äter du lax får du i dig lite Omega 3 till kycklingen tar jag alltid avocado på salladen. Men det är en droppe i havet av vad man behöver få i sig så till det tar jag alltid en Omega 3 tablett från Herbalife som heter Herbalifeline, dom är de enda jag ej får sura uppstötningar av de är smaksatta med bla timjan :) ett bra bevis är att mina barn tuggar sönder dessa tabletter och suger ut oljan...;-) för att den är så god.

Jag strör oftast på lite frön & tar keso eller kvarg till som "dressing" .
Är du sugen på en sådan sallad så finns den att köpa som City Wellness Tallrik på café Viskan i Borås, du kan välja lax eller kyckling till.
Detta kan ses som ensidigt, men så ser mina måltider ut, jag mår jätte bra av dom ett enklare sätt är då att ta en Herbalife shake det innehåller då 30g protein, alla vitaminer & näringen din kropp behöver, exakt rätt mängd kolhydter och tar 2 minuter att göra. Maila mig gärna om Ni har frågor om tips eller Herbalifes produkter på info@citywellness.se Kramar / Tania

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln