Opa opa Thessaloniki

Igår landade vi i Thessaloniki, en resa som vi har kvalificerat oss till och som Herbalife står för. Imorgon börjar äventyret som Herbalife har planerat på Sani Beach i Khalkidiki, vi ( jag, Marcus & mina två barn Isaac & Micaella, Karin Benér, Daniel Benér & Leon Benér) dvs många från vårt team :) och nästa semester ska vi se till att vara fler.

Vi har lagt våran tid åt att utforska matkulturen, musiken, gatorna & en sightseeing buss...allt a la turistisk stil. Färden i sightseeing bussen var rena sömnmedlet för barnen lagom till siestan medans vi vuxna passade på att larva oss lite som kungligheter på bussen övade vi på "vink" tekniken...förvånadsvärt hur många som vinkade tillbaka och log med oss( läs åt oss)
Isaac & Daniel precis när sight seeing bussen startar..
10 minuter senare :-)
Våran event ansvarige Daniel får oss att göra mycket tokiga experiment :-) som att vinka till alla för att få dom att le.
Mest är det nog vi som ler...mission acomplished! Många goa skratt har redan sköljt över oss.
Leon som oftast står bakom kameran fick vi på kort, Gissa vad han jobbar med :-)

Idag var det lite utflykter till diverse olika marknader vi hamnade på fisk & köttmarknaden av alla marknader som Thessalonikis gamla stad är känt för. :-)

att jag inte lyssnade på min syster och tog med en sulky att köra min lilla gudinna Ella i har jag blivit påmind om många gånger då jag & alla andra har fått agera som Ellas privata "bärare" :-)
Nötter & frön har vi köpt på ett rosteri som hade hur många olika variationer på råa, rosatde, mellan rostade , saltade nötter...heaven för oss alla.
Frukter & grönsaker som doftar var det länge sedan man kände och det gjorde att man verkligen fick perspektiv på hur "ofrächa" våra frukt & grönsaker är hemma i butikerna...sååå plastiga. Här kan jag frossa i tomater som smakar & doftar tomater.
Vi hann med liiiite shopping

När vi åkte sightseeing bussen igår åkte vi förbi många fina kyrkor och idag var vi inne i en för att barnen skulle tända ljus åt min mamma som bor i himlen numera. Då dom frågade:

Micaella- Mamma när vi tänder ljus till mormor i kyrkan blir hon glad då?

Jag- ja..det är bra för hennes själ.

Isaac - Mamma kan du köpa tusen miljoner ljus så vi kan tända dom så hon mår riktigt bra.

Jag smäääälte så underbara dom är, min mamma var grekisk ortodox i sin tro så jag har av vana att alltid gå in & tända ett ljus för henne & vill att dom gärna tar över den traditionen vilket dom lär göra har jag nu fått bekräftat.

dagen avslutades uppe i bergen med en fantastisk utsikt över hela staden med fantastiskt god mat & härliga konversationer. Jag är så glad att vara en del av den här fina familjen, Marcus & hans familj betyder så mycket för mig & mina barn och jag är såååå tacksam att våra "vägar" har korsats...
Jag tycker att det här citatet stämmer rätt så bra på hela känslan av dagen.
Önskar alla en fantastisk dag & imorgon bloggar jag mer om Sani Beach ...Herbalife style! Missa inte det! Varma kramar från grekland/ Tania